Abstract | „Priroda ljudske vrste definira se u komunikaciji.“ (Miljević, 2010: 252)
U komunikaciji sa svijetom oko sebe učimo o sebi i onome što predstavljamo, gdje smo i kamo želimo stići. Sličnu se analogiju može primijeniti i na poslovnu komunikaciju, a time i na njezin nezamjenjivi dio – interno komuniciranje. „U suštini, komuniciranje u organizaciji je motivirano potrebom uspješnog ostvarivanja organizacijskih zadataka, bilo preko grupne interakcije, bilo preko individualnih poticaja. Oni su ključna i nezaobilazna pretpostavka brojnih aktivnosti, u jednoj ili više organizacija.“ (Miljević, 2010: 253)
Kako bi organizacija uspješno ostvarila svoje ciljeve, važno je usredotočiti se na organizacijske ciljeve, kako ističe spomenuti autor. Jedan od tih ciljeva je i ostvarivanje što uspješnije interne komunikacije, koja predstavlja, prema navodima autora Michael. J. Rousea i Sandre Rouse (2005: 21) jedan od dijelova opće poslovne komunikacije u organizaciji.
Uspješna interna komunikacija važan je dio općeg uspjeha organizacije u kojoj se ona pravilno provodi, a upravo to polazna je teza ovog završnog rada u kojem će biti izloženi svi ključni aspekti interne komunikacije unutar neke organizacije. Alati interne komunikacije, njihov odnos prema zaposlenicima, odnosno odabir najadekvatnijih, suvremene tendencije u razvoju organizacija, a time i komunikacija, kao i definiranje kriza u komunikaciji organizacije, dio su teze kako bez uspjeha u segmentu interne poslovne komunikacije nema, u konačnici, ni uspjeha organizacije. |
Abstract (english) | "Nature of the human species is defined in communication." (Miljević, 2010: 252)
In communication with the world, we learn about ourselves and what we represent, where we are and where we want to go. A similar analogy can also be applied to business communication, and thus to its indelible part - internal communication. "In essence, communication in the organization is motivated by the need to successfully accomplish organizational tasks, either through group interaction, either through individual incentives. They are a key and unavoidable assumption of many activities in one or more organizations." (Miljević, 2010: 253)
In order for the organization to achieve its goals successfully, it is important to focus on organizational goals, as the author points out. One of these goals is surely to achieve the most successful internal communication, which, according to the author Michael. J. Rouse and Sandra Rouse (2005: 21) one of the parts of the general business communication in the organization.
Successful internal communication is an important part of the success of the organization in which it is properly implemented, and this is precisely the main thesis of this final paper in which I will explain all the important aspects of communication within the organization. The tools of internal communication, their attitude towards employees, i.e. the selection of the most adequate, contemporary tendencies in the development of organizations, and therefore communication, as well as the definition of crises in the communication of the organization, are part of my thesis that without success in the segment of internal business communication, there is, in the end, success of the organization. |