Abstract | U ovom radu obraditi će se tema internog komuniciranja u današnje vrijeme, a pošto su
zaposlenici temeljna vrijednost i glavno značenje svake organizacije, interno komuniciranje
mora se stalno usavršavati kako bi svi, od menadžera, pa sve do zaposlenika neke organizacije
bili zadovoljni, uspješni i produktivni. Osvrnut ćemo se na mjerenja i ciljeve interne
komunikacije koji su za početak i uvod samog internog komuniciranja unutar neke organizacije
najbitnije stavke, kao i sami razvoj interne komunikacije. Zatim, će se objasniti vrste
komunikacije kao što su formalna i neformalna, te vertikalna sa uzlaznim i silaznim tokom,
horizontalna i dijagonalna komunikacija koje spadaju pod formalnu komunikaciju. Ući će se u
probleme nekvalitetne interne komunikacije, te će se odgovoriti na pitanja, zašto nekvalitetno
interno komuniciramo i kako možemo riješiti i poboljšati probleme nekvalitetnog internog
komuniciranja u svim smjerovima. Objasniti će se funkcioniranje organizacije, zaposlenika i
menadžera za vrijeme krizne interne komunikacije, koja je bitna za zadržavanje ugleda i
stabilnosti. Navesti će se najčešći korišteni kanali internog komuniciranja kao što su sastanci,
intranet i e-mail, bez kojih je teško postići velike uspjehe u poslovnom svijetu. Na kraju će se
razjasniti smetnje u internoj komunikaciji, buka kao najčešća prijetnja, te prepreke na razini
pojedinca i organizacije. |
Abstract (english) | In this paper, the topic of internal communication will be elaborated today, and as employees
are the fundamental value and the main significance of each organization, internal
communication needs to be constantly improved so that everyone, from managers, to employees
of an organization is satisfied, successful and productive. We will look at the measurements
and goals of internal communication that are the most important items for starting and
introducing internal communication within one organization, as well as the development of
internal communication itself. Then, the types of communication will be explained, such as
formal and informal, and vertical with ups and downs, horizontal and diagonal communications
that fall under formal communication. They will encounter problems of low-quality internal
communications, and will answer questions, why we communicate poorly internally, and how
we can solve and improve the problems of inadequate internal communication in all directions.
The organization, the employees and the managers will be explained during the crisis of internal
communication, which is essential for maintaining reputation and stability. The most commonly
used internal communication channels such as meetings, intranets, and emails will be listed,
without which it is difficult to achieve great success in the business world. In the end,
interference in internal communication will be clarified, noise as the most common threat, and
obstacles at the individual and organization level. |