Abstract | Društvene mreže imaju sve veće značenje u socijalizaciji adolescenata pa tako posljednjih dvadesetak godina sve više utječu na njihov razvoj. Najznačajniji utjecaj imaju na proces socijalizacije adolescenta, tj. na usvajanje kulturnih vrijednosti, stavova, uvjerenja i društvenih normi. Ubrzani razvoj društvenih mreža u 21. stoljeću promijenio je način života, kao i način na koji adolescenti upravljaju slobodnim vremenom i školskim obvezama. Internet i globalizacija su utjecali na svijest, komunikaciju i međuljudske odnose. Društvene mreže danas predstavljaju svakodnevicu, oborene su granice prostora i vremena, prelaze okvire kulture i zajednice. Društvene mreže više se ne koriste samo za privatne objave i druženje, već postaju značajan izvor praćenja informacija i edukacije. U radu se istražuje korištenje društvenih mreža kod adolescenata u gradu Zagrebu. U kojoj mjeri se koriste za informiranje, povezivanje, društvene odnose, edukaciju i školske obveze. Istraživanje je pokazalo značajan utjecaj društvenih mreža na sve segmente razvoja adolescenata. Učestalim korištenjem adolescenti su dovedeni u situaciju sve veće ovisnosti o sadržajima koji su dostupni na društvenim mrežama, te primaju mnoštvo informacija koje djeluju na njihov razvoj, svakodnevnicu, kulturu, ali ih i izlažu medijskom nasilju. Adolescenti su najranjivija skupina društva te ih se na taj način dovodi u podređeni položaj spram medija. U radu se stavlja naglasak na nužnost edukacije kako bi se adolescente usmjerilo na ispravno korištenje društvenih mreža. |
Abstract (english) | Social networks have become increasingly important in the socialization of adolescents, and in the last twenty years they have been increasingly influencing their development. Social networks have the most significant influence on the process of adolescent socialization, that is, on the adoption of cultural values, attitudes, beliefs and social norms. The accelerated development of social networks in the 21st century has changed the way adolescents learn and spend their free time. The advent of the Internet and globalization have changed consciousness, communication and relationships. The Internet and social networks have become part of everyday life, breaking down the boundaries of time and space, the boundaries of cognition have long crossed the boundaries of community and culture. Social networks are no longer used solely for private publication and socializing, but are increasingly becoming a relevant tool for monitoring key news and information and for educational content. The paper explores the extent to which adolescents in the City of Zagreb use social networks such as Facebook or Instagram to share educational content, information and school materials. Research has shown that with the emergence of contemporary, personalized media that adolescents use, they themselves become information, news or cultural content. With frequent use of smart devices and the Internet, adolescents are more dependent on media content, receiving a wealth of information, unreliable news, lack of culture, the possibility of plagiarism and even media violence. In this way, adolescents, as the most vulnerable group of society, are put in a subordinate position vis-à-vis the media. Education is necessary to empower adolescents to use social networks properly. |