Abstract | Turizam se profilira kao sve privlačnija grana privrede kojoj se mnoge države značajno okreću kao potencijalnom izvoru promjene u ekonomskom stanju zemlje. Kao takav za one koji nemaju turističku tradiciju i uspostavljenu reputaciju a time i interes turista. Bitnu ulogu zauzimaju odnosi s javnošću, profesija dobro znana zapadnim zemljama dok se u ostatku svijeta sve više prepoznaju kao bitan faktor. Figurativno govoreći odnosi s javnošću uspostavljaju most između turista i, u ovom slučaju, destinacije kontinuiranim djelovanjem kojim se uspostavlja a potom održava i unaprjeđuje odnos između destinacije i ciljanih javnosti. Ovaj rad bavi se pitanjem razvoja manje znanih destinacija pomoću kreativnog PR-a (eng.public relations-odnosi s javnošću) i metoda koje iz njega proizlaze. Kako bi se došlo do željenih odgovora korištena je stručna literatura te web izvori relevantnih stručnjaka. Nakon uvoda definira se turistička destinacija, što ju čini atraktivnom te što na nju utječe kao npr. ukusi, potrebe, želje, imidž, reputacija ali i šire: tehnologije, zakonodavstvo, politika, konkurencija...Potom se definiraju osnovni pojmovi osj. pri čemu se nudi jasnije razumijevanje te struke. Sljedeći korak služi povezivanju tih dviju profesija te se nabrajaju metode koje se koriste(publikacije, događaji, vijesti govori, konferencije, objave na društvenim mrežama, web stranica, itd.) ali i područja koja su od važnosti: odnosi s medijima, krizni menadžment, interni osj, društvena odgovornost...). Ciljevi osj u turizmu mogu se opisati kao utjecanje na mišljenja(pozitivno razmišljanje o destinaciji), stavovi(odobravanje destinacije, privlačnost) te u konačnici ponašanja(odlazak u samu destinaciju). Predviđa se budućnost turizma koji će se trebati aktivno prilagoditi turistu koji: ima iskustva u putovanju, željan je doživljaja, traži aktivan odmor i ekološki je osviješten. Obraća se pozornost novim faktorima potencijalnog uspjeha a to su mogućnosti i interneta i još bitnije ekologija. Internet olakšava operativan dio turizma, odabir prijevoza, hotela, dostupnost bitnih informacija o prizorima, mjestima vrijednih viđenja te čini destinaciju pristupačnom. Ekologija polako ali sigurno postaje bitna u odabiru destinacije pri čemu se misli da očuvanost prirode i čistoću, mnoge zemlje trebaju uložiti veći trud u očuvanje prirodnih površina jer upravo takve postaju sve privlačnije kao kontrast masovnim gradovima i golemim zgradama.
Zaključak ukazuje na činjenicu da dobri ili čak izuzetni odnosi s javnošću ne mogu služiti kao supstitucija za kvalitetnu ponudu te da je najvažnije ustanoviti diferencijaciju lokacije koja rezultira željenim imidžom a onda najvišoj razini i reputaciji koja omogućuje porast u receptivnom aspektu turizma time i prihoda. |
Abstract (english) | Tourism is being profiled as an increasingly attractive sector of the economy to which many States significantly turn as an potential source of changes in the economic state of the country. Thus, for those who do not have a tourist tradition and reputation and therefore the interest of tourists. an important role is played by public relations, a profession well known in Western countries, while in the rest of the world it is gaining recognition as an important factor of well run business. Figuratively speaking, public relations establish a bridge between tourists and, in this case, destinations through continuous actions that it establishes and then supports and promotes the relationship between the destination and the target audience.
This paper discusses the development of less well-known areas using creative PR (eng. public relations) and the methods . Professional literature and web sources are used to get the desired answers from relevant specialists. After the introduction, the tourist destination is defined, next is description of what makes it attractive and affects it for example: preferences, needs, desires, image, reputation, but also beyond:technology, legislation, politics, competition... Then the basic concepts of PR are defined. thanks to this, a clearer understanding of this profession is offered. The next step is to connect these two professions and the methods used are listed (publications, events, news speeches, conferences, publications on social networks, websites, etc. but also areas that matter : media relations, crisis management, internal PR, long-term responsibility...). PR Goals in tourism can be described as influencing opinions (positive thinking about the destination), attitude (approval of the destination, attractiveness), and ultimately behavior (visiting the destination itself). Future of tourism semms to be the one in which everybody included in industry need to prepare for modern traveler who: has travel experience, strives for experience, is looking for active recreation and is environmentally conscious. He draws attention to new factors of potential success and these are opportunities and the Internet and an even more significant, ecology. The Internet facilitates the operational part of tourism, the choice of transport, hotels, availability of important information about the scenes, places that are worth seeing while making the destination accessible. Ecology is slowly but surely becoming essential in the choice of travel locations where it is believed that the preservation of nature is solid and sights are clean, many countries should make more efforts to preserve nature the natural surface, because these are the ones that are becoming more and more attractive, as a contrast to mass cities and huge buildings.
The conclusion indicates that good or even exceptional public relations are not a substitute for a quality offer. Most important goal is to achieve location differentiation, which leads to the desired image, and then to the specified level and reputation.
This allows those in charge of destination increase in the receptive aspect of tourism, therefore, income. |